Кожного року навесні Коаліція за Міжнародний кримінальний суд у співпраці з Міжнародним кримінальним судом організовують серію круглих столів для неурядових організацій, членів коаліції з суддями, Офісом Прокурора МКС, Президентом Асамблеї країні-учасниць МКС, іншими підрозділами. Мета цих заходів - проінформувати одне одного про те, що відбувається у сфері відправлення правосуддя за найтяжчі міжнародні злочини на національних рівнях, міжнародному; обговорити нагальні проблеми та виклики та можливі шляхи їхнього вирішення.
Не зважаючи на логістичні перепони, спричинені пандемією, цей рік не став виключенням завдяки зусиллям колег з Коаліції та МКС і цю надважливу дискусію не довелось скасовувати. Було проведено звичні круглі столи онлайн у міні-форматі впродовж трьох днів. Обговорення стосувались викликів, які постали внаслідок пандемії і складного політично-економічного становища в світі перед МКС, та ролі громадянського суспільства в подоланні цих викликів.
Найбільшого удару зазнав Офіс Прокурора МКС. Але, незважаючи на логістичні труднощі, які особливо вплинули на роботу «в полі» слідчих, Офіс в Гаазі продовжує активно працювати, шукати шляхи для оптимізації роботи, паралельно з переглядом зібраних доказів до пандемії. Офіс постійно шукає шляхи щодо мінімізації удару на проведення розслідувань, наприклад шляхом проведення деяких слідчих дій онлайн (таких як допит свідків), розробкою програми з рекрутування місцевих слідчих (яких безперечно потрібно буде навчати стандартам розслідування МКС).
В частині розгляду справ, ситуація з пандемією не вплинула на хід процесу в цілому. У деяких справах відбулось відтермінування початку деяких стадій розгляду, особливо там, де це стосувалось позицій захисту.
Щодо економічного становища, яке й без COVID-19 було дуже непростим, є певне занепокоєння тим, що деякі держави взагалі не зроблять внески, що і надалі суттєво ускладнить роботу Суду.
Також темою обговорення була тема політичних загроз суду. Основний фокус був на реакції США та Ізраїлю на відкриття Офісом Прокурора проваджень щодо ситуації в Палестині та Афганістані. НГО запропонували дивитись ширше на ситуацію з політичними загрозами, зокрема аналізувати і звертати увагу й на ті, які дискредитують Суд як інституцію, важливість його існування та його роботу.
Наступна дискусія стосувалась проведення Асамблеї країн-учасниць МКС. Цього року вона є архіважливою: будуть обиратись новий Прокурор, нові судді. Ми матимемо результати експертного перегляду роботи Суду. Асамблея цього року буде проводитись в Нью-Йорку, за планом, її не скасовують. Було озвучено три види труднощів у зв’язку із організацією та проведенням:
- логістичний для учасників Асамблеї;
- дуже обмежена можливість проводити сайд-івенти;
- проведення таємного голосування. Але ситуація моніториться та тримається на контролі.
На фоні обговорень та в контексті ситуації в Україні, було важливо зазначити наступне:
- неурядові організації обмежені у можливості проводити адвокаційні активності, особливо щодо ратифікації та імплементації Римського статуту в національне законодавство, а тому можливості більш глибокого залучення МКС у взаємодію не тільки з правоохоронними органами а й з політичними, як фактор позитивної комплементарності;
- на даний час існує реальна вимога на виконання мінських домовленостей до України зі сторони РФ щодо відмови притягати до відповідальності топ-воєнних злочинців як умова для закінчення війни на Донбасі.
В контексті зазначеного важливо нагадати, що Україна може зробити і свій внесок у сферу міжнародного правосуддя. Станом на сьогодні для цього необхідно зробити кілька кроків:
1. прийняти проект закону 2689 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо імплементації норм міжнародного кримінального та гуманітарного права» у другому читанні;
2. ратифікувати Римський статут Міжнародного кримінального суду;
3. створити та забезпечити ефективну роботу механізму з притягнення до відповідальності за найтяжчі злочини скоєні під час збройного конфлікту на території України (Accountability Mechanism).
Останнім часом питання правосуддя тісно переплітається з політикою, тому і кожна держава думає в першу чергу про свої інтереси, в особливості в умовах пандемії. Враховуючи ситуацію на міжнародному рівні, зазначені дії можуть стати для України суттєвим кроком на зустріч подоланню наслідків збройного конфлікту на нашій території.